تاریخچه تیشرت از قدیم الایام تا به امروز

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه این تیشرت مردانه به یک عنصر اصلی نمادین در مد و فرهنگ آمریکایی تبدیل شده است؟ این تی شرت که در ابتدا به عنوان یک لباس زیر طراحی شده بود، به رایج ترین کالای پوشاک و قدرتمندترین آن تبدیل شده است.

داستان لباس ساده‌ای را بخوانید که دنیای مد را متحول می‌کند، صنعت خود را در تزیین لباس ایجاد می‌کند و روش اشتراک‌گذاری پیام‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهد.

تیشرت دخترانه سفید همانطور که امروز می شناسیم یکی از اصلی ترین محصولات پوشاک است لباس ساده چنان عمیقاً در فرهنگ جهانی جا افتاده است که به راحتی می توان فراموش کرد که، به طور نسبی، خود تی شرت کاملا جوان است.

خاستگاه این تی شرت به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد، زمانی که کارگران برای خنک ماندن در ماه های گرم سال، لباس های سرپوش خود را از وسط نصف می کردند.

اولین تی شرت تولید شده بین جنگ اسپانیا و آمریکا در سال 1898 و 1913 زمانی که نیروی دریایی ایالات متحده شروع به انتشار آنها به عنوان زیرپیراهن های استاندارد کرد اختراع شد.

براندو، دین و شورش
اگرچه این تی‌شرت در اوایل قرن بیستم ساخته شد، اما به ندرت می‌توانستیم آن را به‌عنوان چیزی جز زیرپیراهن بپوشیم.

دیدن کهنه‌سربازانی که بعد از جنگ جهانی دوم یک تی‌شرت پوشیده در شلوارشان می‌پوشیدند، غیرمعمول نبود، اما خارج از آن، تی‌شرت‌ها تقریباً به طور انحصاری زیر لباس‌های «مناسب» استفاده می‌شد.

“[تی شرت] یک راه واقعاً اساسی برای گفتن به دنیاست که شما کی هستید و چیستید دنیس ناثدرافت سپسمارلون براندو و جیمز دین آمدند.

در سال 1950، مارلون براندو در نقش استنلی کوالسکی در ترابوسی به نام هوس یک تیشرت ورزشی به تن کرد و پس از آن جیمز دین در سال 1955 شورشی بدون دلیل به دست آمد به لطف این دو بنیانگذار، محبوبیت تی شرت به عنوان یک لباس بیرونی مستقل به شدت افزایش یافت.

در زمان شروع دهه 1950، تعدادی از شرکت ها در میامی، فلوریدا شروع به آزمایش با تزئین لباس کردند، اما این زمینه هنوز با آنچه که بعداً به صنعت چند میلیارد دلاری چاپ تیشرت گوچی تبدیل شد، فاصله داشت.

توماس ای دیویی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری خواه، با کمپین تبلیغاتی خود “با دیویی انجامش بده”، اولین تی شرت شعاری را خلق کرد، اما خارج از آن، نمونه های زیادی از تی شرت های تزئین شده وجود نداشت.

  • منابع:
    1. The History of the T-Shirt
  • تبلیغات: 
    1. سبزیهایی خوش عطر پودر شده
    2. پیدا شدن بشکه فلزی در قطب شمال
    3. راز مردی که توانست در 24 ساعت سرمایه اش را سه برابر کند
    4. واکنش کشور های همسایه به افزایش ارسال محصولات صادراتی از ایران